Cara Mudah Atasi Masalah Kejang Kaki Ketika Hamil


Masalah kejang ketika hamil, siapa yang laluinya memang rasa azab teramat sangat la penangan kejang/cramp ni. Azab kekejangan ni sehingga boleh menggangu malam indah anda. Nama lain untuk kejang ini adalah simpul biawak, ianya berlaku apabila asid terkumpul pada otot betis yang akan memberi tekanan kepada salur darah. Bagaimana cara mudah atasi masalah kejang ketika hamil?



Kebiasaannya kejang ni berlaku pada trismester kedua dan tiga iaitu ketika hamil 4 bulan - 9 bulan hamil. Antara punca atau penyebab berlakunya kekejangan ketika hamil adalah  :



1. Usia Kandungan Semakin Membesar

Apabila kandungan mencecah trismester kedua, kandungan semakin membesar dan ianya memberi impak atau tekanan ke atas kaki ibu. Ianya akan jadi kejang kerana saluran darah mendapat tekanan pada otot betis dan kaki si ibu yang hamil.



2. Terlalu Penat Bekerja

Tekanan di tempat kerja merupakan salah satu punca berlakunya kekejangan kepada ibu hamil pada waktu malam. Tekanan di sini bermaksud apabila si ibu terlalu banyak buat kerja terutama apabila kerja yang dilakukan melibatkan pergerakkan kaki yang terlalu lama. Si ibu yang kerap berjalan juga menjadi faktor keletihan kepada otot betis. Risiko untuk mendapat kejang pada waktu malam adalah amat tinggi.


3. Kekurangan Nutrien

Apabila mendapat tahu diri hamil, semestinya para ibu perlu peka terhadap pemakanan. Pemakanan yang baik akan memberi manfaat kepada ibu dan semestinya kepada bayi dalam kandungan. Kekurang nutrien seperti kalsium dan magnesium dalam badan si ibu akan membuatkan ibu kekejangan. Dalam hal ini, bayi akan mengambil nutrien daripada ibu, oleh itu amat penting si ibu mendapatkan nutrien tambahan.


Jika berlaku kekejangan pada waktu malam, para ibu hamil boleh mengamalkan tips seperti dibawah:-

1. Contoh jika kaki kiri alami kejang,ketika baring, para ibu luruskan kaki kiri secara perlahan-lahan, sambil tangan kanan diluruskan seperti ingin mencapai sesuatu yang jauh. Ulang sebanyak 5 kali secara perlahan-lahan sehingga otot betis lembut dan boleh dibengkokkan.

2. Setelah boleh dibengkokkan, para ibu cuba berdiri dan berjalan secara perlahan-lahan serta buat rengangan ringan.

3. Elakkan kaki berlipat ketika tidur, seeloknya luruskan kaki dan tinggikan sedikit kaki ketika tidur, boleh lapik bantal bawah betis.

4. Pakai Stoking jika tidur dalam bilik yang berhawa dingin

5. Minum air masak secukupnya setiap hari.

6. Amalkan pemakanan yang sihat yang mempunyai kalsium dan magnesium yang tinggi.

Malas nak ikuti tips yang diberikan?

Sebenarnya ada cara mudah untuk atasi dan mengelak berlakunya masalah kejang ketika hamil ni.

AMALKAN OSTEMATRIX 4 BIJI SEBELUM TIDUR MALAM


TESTIMONI


Dengan mengamalkan ostematrix ini,tidur malam para ibu tidak akan terganggu lagi oleh masalah kekejangan/simpul biawak.  BAGAIMANA NAK DAPATKAN OSTEMATERIX NI?


ATAU
untuk maklumat lanjut boleh berhubung dengan

Liley Wane Bt Anuar
FACEBOOK : Liley Wane
KAWASAN COD : PUTRAJAYA

You Might Also Like

0 comments

Daripada anda semua beli daripada dealer yang tidak tahu sah atau tidak ahli keshakleeannya, baik korang semua daftar terus jadi ahli shakl...