Cara Mudah Untuk Kekal Bertenaga Ketika Berpuasa


Ramai yang inginkan tubuh yang sihat dan kekal bertenaga pada bulan puasa agar aktiviti harian tidak terjejas walaupun berpuasa. Bulan puasa ini merupakan bulan untuk melatih diri agar lebih sihat, banyak manfaat yang diperolehi jika berpuasa. Cara pemakanan dan kuantiti makanan yang diambil ketika berbuka amat penting untuk memastikan perut tidak terlalu terkejut menerima makanan. Jom terokai cara mudah untuk kekal bertenaga ketika berpuasa dan memastikan perut tidak terkejut apabila menerima makanan setelah seharian berpuasa.



Satu tahun ada 12 bulan hanya 1 bulan untuk badan kita mengalami perubahan dan ianya sesuai untuk kesihatan. Secara amnya badan akan menyerap nutrisi dari makanan terakhir yang kita makan dan ianya memerlukan lapan jam untuk serapan yang terbaik, maka berpuasa merupakan jalan terbaik untuk memastikan nutrisi diserap dengan baik oleh badan. Dalam hal ini, adalah sangat penting untuk kita mengambil makanan ketika bersahur dan jangan abaikan sahur.


Makanan atau sumber utama tenaga dalam badan adalah gula yang tersimpan dalam hati dan otot. Ketika seharian kita berpuasa gula yang tersimpan ini akan menghasilkan tenaga untuk keperluan badan. Apabila kesemua gula dalam badan telah ditukarkan kepada tenaga yang telah dipakai untuk sesuatu tempoh, maka tenaga semakin berkurangan. Dalam hal ini, untuk menghasilkan tenaga yang lain, lemak memainkan peranannya untuk menghasilkan tenaga baru untuk badan. Sebab itu lah ramai yang mengetahui jika berpuasa ianya boleh mengurangkan berat badan.

Apabila kita tidak makan untuk jangka masa yang panjang, contohnya sepanjang siang hari kita berpuasa ini, ianya memerlukan tenaga yang banyak. Jika sumber tenaga yang dari gula dan lemak tidak mencukupi, badan akan membakar protein otot bagi menghasilkan tenaga baru. Akhir sekali fasa kelaparan yang muncul jika tenaga dalam badan tidak mencukupi dan ianya amat bahaya serta boleh memudaratkan kesihatan. Oleh itu, adalah penting untuk kita mengambil makanan yang boleh membekalkan tenaga yang berpanjangan kepada badan untuk mengelak fasa kelaparan tersebut.

 Ikuti Tips Untuk Kekal Bertenaga Ketika Berpuasa

Keperluan Untuk Bersahur

Bagi mengekalkan tenaga dalam badan ketika berpuasa, jangan abaikan sahur. Makanan berasaskan karbohidrat, protein, serat, sayur-sayuran dan buah-buahan amat penting dan ianya amat penting. Antara contoh makanan yang mengandungi nutrisi tersebut adalah, roti, nasi, telur, pisang, kurma, kismis, oat. Semua jenis makanan ini mengambil masa yang lama untuk dicerna dan ianya amat sesuai untuk diambil ketika bersahur untuk memastikan tenaga dalam badan dapat bertahan sehingga makanan lain masuk untuk membekalkan tenaga baru.

Mulakan Dengan Air Masak

Apabila azan yang menandakan waktu berbuka memang ramai yang terus capai air manis untuk hilangkan dahaga. Namun bagi mereka yang pentingkan kesihatan semestinya buah kurma mendahului ketika berbuka. Sebelum minum air manis, seharusnya ketika berbuka dimulai dengan air kosong. Elakkan minum minuman yang berkarbonat dan air panas, ianya untuk mengelak berlakunya kembung perut jika minum berlebihan. Setelah seharian menahan lapar dan dahaga, badan memerlukan gula untuk memproses tenaga untuk badan, dalam hal ini semasa berbuka hendaklah makan secara berhemat. Makan dengan tergesa-gesa akan memberi kesan negatif kepada perut dan badan.

Elak Makanan Yang Pedas dan Masam

Jauhi makanan yang terlalu pedas dan masam ketika bulan puasa, ianya kerana apabila perut kosong ianya akan meningkatkan paras asid gastrik. Jika berlarutan ianya akan memberi kesan buruk ketika puasa iaitu alami masalah gastrik. Untuk kekal bertenaga ketika berpuasa, kita juga perlu elakkan makanan yang masin serta yang berminyak. ini kerana garam boleh membuatkan kita cepat dahaga. Cuba cukupkan air masak untuk memastikan proses dalaman badan berjalan dengan lancar. Ianya juga boleh elak masalah sembelit dan buasir.

Take A Nap

Rehat yang berkualiti adalah dengan amalkan take a nap iaitu tidur  atau rehat selama 20 minit - 40 minit ianya untuk merehatkan minda serta otot-otot saraf. Apabila bulan puasa, jika kita terlalu melayan mata yang mengantuk ianya boleh mengakibatkan badan menjadi lebih penat dan lesu. 


Dapatkan Nutrisi Lengkap Ketika Berpuasa

Ketika bulan puasa, tenaga memerlukan gula untuk menghasilkan tenaga, dalam hal ini pemakanan yang seimbang adalah penting agar badan cukup nutrisi sepanjang tempoh berpuasa. Amalan mengambil makanan tambahan adalah amat digalakkan kerana badan memerlukan nutrisi secukupnya. 

BAGAIMANA NAK DAPATKAN NUTRISI UNTUK KEKAL BERTENAGA KETIKA BERPUASA?

SET BERPUASA SHAKLEE



MEAL SHAKES
Menyediakan 24 jenis vitamin A-Z dan mineral serta trace mineral. Kekurang trace mineral akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Meal Shakes kaya dengan protein yang tidak mengandungi laktosa yang membantu dalam pembentukan kulit, kuku, rambut, organ, darah dan sel imun badan.

ESP
Mengandungi protein yang lengkap dengan 9 asid amino. Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral yang mampu memberi rasa kenyang yang lama ianya juga meransang regenerasi kulit dan otot, boleh mengurang kedut, membantu menghilangkan jerawat dan parut. Ianya juga memelihara kepadatan tulang untuk mengelak osteoporosis.

PERFORMANCE DRINK(ORANGE)
Minuman berperisa oren yang mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepatkan kadar penyerapan cecair(eletrolit) dalam tubuh dan ianya mampu mengatasi masalah cepat haus. Mudah diserap dan menstabilkan kadar gula dalam darah, kelebihan lainnya adalah badan lebih cergas dan boleh mengurangkan penat ketika berpuasa.


untuk maklumat lanjut boleh berhubung dengan


WHATSAPP : 0146403509

Liley Wane Bt Anuar 

FACEBOOK : Liley Wane


KAWASAN COD : PUTRAJAYA
 



You Might Also Like

0 comments

Daripada anda semua beli daripada dealer yang tidak tahu sah atau tidak ahli keshakleeannya, baik korang semua daftar terus jadi ahli shakl...