Gastrik Ketika Berpuasa? Ikuti Tips Elak Gastrik

Perut tiba-tiba terasa pedih dan mula merasa loya, ianya disebabkan tidak makan atau lambat makan. Sesiapa yang mengalami masalah ini, biasanya ada kaitan dengan serangan gastrik. Apabila tiba bulan puasa ramai yang akan alami masalah ini dan berpotensi untuk tidak berpuasa. Dalam hal ini, kita tidak boleh beri alasan gastrik untuk tidak puasa. Jika ikuti tips mudah untuk elak gastrik, maka sesiapa yang ada masalah gastrik boleh berpuasa dengan jayanya.

Ilmu perubatan mengistilahkan gastritis iaitu gastrik sejenis penyakit keradangan yang berlaku pada lapisan atas atau permukaan perut. Salah satu punca keradangan ini adalah melalui jangkitan bakteria Helicobacter Pylori. Ianya menjadi penyebab utama kepada ulser perut.

Terbahagi kepada 2 jenis gastrik iaitu gastrik yang mengalami keradangan pada lapisan dinding perut/mukosa dan kedua ulser perut. Perbezaan antara dua jenis gastrik ini adalah jika seseorang mengalami sakit perut ketika lapar ianya disebabkan oleh asid hidrolik yang banyak dalam perut. Manakala bagi ulser perut ianya terjadi apabila sakit perut selepas makan. Ini kerana lapisan mukosa semakin menipis.



Beberapa tips dikongsikan untuk memastikan gastrik dapat dielakkan dan seterusnya membolehkan siapa yang alami gastrik boleh berpuasa seperti biasa.

1. Bersederhana Ketika Berbuka Puasa

Berpuasa sepanjang hari membuatkan ramai antara kita berbuka dengan makanan yang berat. Bagi mereka yang ada masalah gastrik, amalan ini adalah salah dan ianya membuatkan perut makin sakit. Seharusnya bagi mereka yang alami masalah gastrik berbuka dengan makanan yang tidak terlalu berat dan makan la secara perlahan-lahan. Amalan yang boleh diamalkan ialah berbuka dengan buah kurma dahulu sebagai lapik perut. Ianya juga untuk mengelak daripada perut terkejut menerima makanan.

2. Elak Minuman Berkafien

Minuman berkafien perlu dielakkan semasa berbuka ianya kerana kandungan kafien membolehkan kelenjar jus gastrik menjadi aktif. Ini kerana kafein boleh merangsang kelenjar tersebut. Bagi mereka yang sememangnya hantu kafien, jarakkan dengan masa berbuka.

3. Makanan Banyak Lemak Perlu Dielakkan

Makan yang tinggi lemak perlu dielakkan untuk memastikan perut senang menyerap nutrien. Makanan yang masam dan pedas perlu dielakkan jika mengalami masalah gastrik. Semua menu ini boleh menjejaskan sistem pencernaan dan semestinya akan menjadikan perut sakit selepas makan makanan jenis berlemak dan pedas serta masam.

4. Bersederhana Ketika Makan

Bagi mereka yang alami gastrik sama ada sakit perut sebelum atau selepas makan, amalkan makan makanan secara sederhana. Makanan yang mudah dihadam bagi memastikan asid hidrolik dalam perut tidak seaktif apabila makan makanan berat. Makanan yang penut nutrien dan sihat antaranya adalah sayur-sayuran, buah-buahan, sup, dan lain-lain makanan yang ringan.

Kenalpasti Tanda-tanda Gastrik 

1. Muntah
2.Sakit Perut
3. Muntah darah
4. Najis Kehitaman
5. Perut terasa berangin dan pedih

Jika kita ada alami tanda-tanda gastrik ini, perlulah kita berjumpa dengan doktor untuk kenal pasti jenis gastrik yang alami. Nanum begitu, bagi mereka yang mahukan alternatif lain, di sini terdapat beberapa vitamin yang boleh melegakan gastrik, terutama pada bulan puasa.




1. Energizing Soy Protein ESP
Membantu menaturalkan keasidan dalam perut kerana ia terdiri dari sumber protein yang tinggi sifat kealkalian

Mengandungi 20 jenis asid amino yang membantu membina sel-sel baru lama yang rosak akibat hakisan daripada asid hidroklorik semasa proses pencernaan.

2. B Complex
B Complex amat membantu dalam proses sintesis DNA,menguruskan tekanan dan membina tenaga dalam proses metabolisma.


B Complex mengandungi kesemua 8 jenis Vitamin B (Vitamin B1 Tiamin,Vitamin B2 Riboflavin,Vitamin B3 Niacin,Vitamin B6,Folate,Vitamin B12 Cynocobalamine,Biotin dan Panthothenic Acid) yang diperlukan oleh tubuh bagi menggantikan nutrisi Vitamin B yang hilang dari badan setiap hari akibat dari tekanan kerja,alkohol dan ubatan preskripsi.

3. Ostematrix
Lengkap dengan kalsium, magnesium dan vitamin D yang bersifat alkali sangat membantu mengurangkan keasidan dalam perut.
Mengurangkan rasa pedih ulu hati dengan cara menaturalkan asid yang memasuki esofagus.

4. Pappermint Ginger Plus
Kajian klinikal menunjukkan pengambilan halia sebagai makanan tambahan dapat membantu mengurangkan masalah sebu,senak perut dan menyingkirkan angin dalam badan.
Mengurangkan rasa tidak selesa akibat masalah penghadaman.
Untuk Rasa yang lebih menyegarkan, rendamkan 3 biji Pappermint Ginger Plus dan minum airnya. Rasa herba yang sejuk mengegarkan tekak dan melegakan ketidakselesaan perut serta pedih ulu hati.

TESTIMONI

MAKANAN TAMBAHAN YANG BOLEH DIAMALKAN KETIKA BERPUASA UNTUK MENGEKALKAN RASA BERTENAGA DAN CERGAS BAGI MEREKA YANG MENGALAMI MASALAH GASTRIK. DENGAN ADANYA SET GASTRIK SHAKLEE, TIADA ALASA UNTUK KEKAL BERPUASA HINGGA KE AKHIR RAMADHAN. 

SELAMAT MENCUBA!!!



                                untuk maklumat lanjut boleh berhubung dengan



WHATSAPP : 0146403509

Liley Wane Bt Anuar 

FACEBOOK : Liley Wane


KAWASAN COD : PUTRAJAYA
 

You Might Also Like

0 comments

Daripada anda semua beli daripada dealer yang tidak tahu sah atau tidak ahli keshakleeannya, baik korang semua daftar terus jadi ahli shakl...