Tips Memilih Menu Sahur Untuk Tampil Cergas

Jangan abaikan sahur!!! ramai yang tahu, sahur amat penting pada bulan puasa untuk membekalkan tenaga sepanjang hari berpuasa. Untuk tampil lebih cergas pada bulan puasa, kita semua hendaklah mengetahui menu yang sesuai ketika bersahur. Bersahur sama la dengan sarapan pagi yang kita perlu ambil untuk tenaga. Kali ini mari lah sama-sama kita mengikut tips pemilihan  menu sahur agar seharian berpuasa kita masih lagi bertenaga dan cergas.

Badan kita memerlukan nutrisi secukupnya untuk memastikan badan bertenaga dan fungsi badan berjalan dengan lancar. Badan sihat, jiwa sihat seterusnya menghasilkan kehidupan yang sempurna serta terhindar daripada penyakit yang kronik.

Bulan puasa merupakan bulan untuk lebih sihat ianya kerana sistem badan boleh detoks untuk memastikan nutrien dapat diserap dengan baik. Detoks bulan ramadhan ramai mengakui ianya memberi banyak manfaat. Untuk kali ini apa yang penting ketika berpuasa adalah amalan bersahur. Sahur perlu diamalkan untuk memastikan badan lengkap dengan bekalan untuk melalui fasa berpuasa seharian. 

Ikuti beberapa tips mudah untuk menu bersahur yang membolehkan kita tidak lemau sepanjang seharian berpuasa. Pemilihan menu yang sihat adalah amat penting agar badan ada tenaga yang berpanjangan. Antara menu pilihan yang perlu diamalkan bersahur sepanjang bulan puasa adalah:-

1. MAKANAN YANG MENGANDUNGI SUMBER PROTEIN
Sumber protein amat penting untuk badan untuk kekal bertenaga dan ianya memberi rasa kenyang yang berpanjangan. Protein dikatakan lambat dicerna dan ianya bagus untuk diamalkan bagi mengekalkan rasa kenyang. Malah jika bekalan protein mencukupi untuk badan, kita akan rasa lebih sihat dan bertenaga. Sumber protein adalah seperti, ayam, daging,kekacang, ikan, dan lain-lain.

2. MAKAN MAKANAN YANG MEMPUNYAI KARBOHIDRAT
Nasi, roti, capati, oat, bijirin dan banyak lagi makanan yang mempunyai karbohidrat yang perlu diambil ketika bersahur. Makanan yang mempunyai karbohidrat lambat dicerna dan ianya memberi rasa kenyang yang panjang. Dalam hal ini, ianya amat sesuai untuk diambil semasa bersahur untuk kekal bertenaga.

3. ELAK MINUMAN BERKAFIEN
Teh tarik, nescafe, kopi dan ada beberapa minuman yang mempunyai kafein perlu dielakkan apabila bersahur. Ianya boleh membuatkan badan membuang air dan memberi rasa haus pada hari berpuasa. Ketika bersahur, minuman berkafein perlu dielakkan agar tidak menjejaskan hari berpuasa kita.

4. AIR MASAK
Air merupakan salah satu sumber tenaga yang diperlukan oleh badan, oleh itu kita perlukan banyakkan minum air dari berbuka puasa hingga ke sahur air dalam badan perlulah mencukupi. 

5. ELAKKAN MAKANAN YANG BERGARAM
Seperti yang ramai tahu, garam merupakan bahan yang membolehkan kita rasa cepat haus. Ianya kerana garam adalah penyimpan dan penyerap air makan ianya akan membuatkan kita cepat haus, makanan yang biasa mengandungi garam antaranya biskut, kicap, masakan yang bergoreng dan lain-lain lagi. Oleh itu, marilah kita elak mengambil makanan bergaram ketika bersahur untuk elak kita cepat rasa dahaga.

6. AMALKAN MAKANAN TAMBAHAN 
Makanan tambahan amat perlu pada masa kini untuk memastikan nutrien untuk badan mencukupi. Ianya untuk mengelakkan badan terasa lesu apabila kerap terdedah terhadap persekitaran yang tidak sihat. Pada bulan puasa ini, diet yang seimbang amat jarang diamalkan oleh masyakarat kini, ini kerana nafsu makan makin menjadi-jadi apabila melihat makanan ketika berpuasa. Keadaan ini amat membimbangkan. Oleh itu, dengan mengamalkan makanan tambahan yang sesuai, membolehkan badan lebih bertenaga dan mengurangkan nafsu makan yang melampau. 

MAKANAN TAMBAHAN YANG BOLEH DIAMALKAN KETIKA BERSAHUR UNTUK MENGEKALKAN RASA BERTENAGA DAN CERGAS SEPANJANG BERPUASA SEHARIAN ADALAH:-



MEAL SHAKES
Menyediakan 24 jenis vitamin A-Z dan mineral serta trace mineral. Kekurang trace mineral akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Meal Shakes kaya dengan protein yang tidak mengandungi laktosa yang membantu dalam pembentukan kulit, kuku, rambut, organ, darah dan sel imun badan.



ESP
Mengandungi protein yang lengkap dengan 9 asid amino. Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral yang mampu memberi rasa kenyang yang lama ianya juga meransang regenerasi kulit dan otot, boleh mengurang kedut, membantu menghilangkan jerawat dan parut. Ianya juga memelihara kepadatan tulang untuk mengelak osteoporosis.



PERFORMANCE DRINK(ORANGE)
Minuman berperisa oren yang mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepatkan kadar penyerapan cecair(eletrolit) dalam tubuh dan ianya mampu mengatasi masalah cepat haus. Mudah diserap dan menstabilkan kadar gula dalam darah, kelebihan lainnya adalah badan lebih cergas dan boleh mengurangkan penat ketika berpuasa.


*Lepas makan sahur pastikan kita semua amalkan:-
campurkan 4 bahan ini dalam mesin pengisar

3 sudu makan meal shakes
1 sudu makan ESP
1 sudu makan performance drink
5 biji buah kurma
(buah kurma boleh tukar kepada buah-buahan lain mengikut selera masing-masing)

*bagi mereka yang tidak sempat masak sahur atau bangun lewat sahur, boleh buat menu ini dan terus minum. Senang, Cepat, Sedap dan Bertenaga sepanjang hari. 

Selamat Mencuba!!!



untuk maklumat lanjut boleh berhubung dengan

WHATSAPP : 0146403509

Liley Wane Bt Anuar 

FACEBOOK : Liley Wane


KAWASAN COD : PUTRAJAYA
 




You Might Also Like

0 comments

Daripada anda semua beli daripada dealer yang tidak tahu sah atau tidak ahli keshakleeannya, baik korang semua daftar terus jadi ahli shakl...