Cara Pemakanan Yang Sihat Ibu Hamil Elak Penyakit Merbahaya

Proses kehamilan merupakan masa yang sesuai untuk melatih diri agar lebih prihatin terhadap corak pemakanan. Seperti yang kita maklum, jika hamil semsetinya corak pemakanan akan berubah daripada tidak teratur kepada teratur mengikut masa sepatutnya dan juga paling penting pemilihan makan ketika hamil lebih sihat dan bernutrisi. Bukan hanya ibu hamil, si suami juga tidak kurang cerewet apabila bab melibatkan makanan isterinya yang hamil. Amalan ini amat bagus untuk kesihatan ibu dan bayi dalam kandungan. Corak pemakanan yang tidak seimbang ibu hamil kebiasaanya akan memberi kesan kepada pertambahan berat badan yang boleh mempengaruhi penyakit seperti diabetis dan darah tinggi. Oleh sebab itu, si ibu dan si suami boleh mengikut Cara Pemakanan Yang Sihat Ibu Hamil Elak Penyakit Merbahaya. 


Semasa hamil sememangnya nafsu makan menjadi-jadi sama dengan situasi saya ketika hamil dulu memang semua makanan hendak dimasukkan dalam mulut. Tetapi kesedaran dalam diri membuatkan saya ubah corak pemakanan agar lebih sihat dan penuh berzat. Apa yang saya lakukan adalah makan makanan yang pelbagai tetapi memang terdapat dalam 4 jenis kumpulan makanan yang berkhasiat. Ibu-ibu dan bapa-bapa tahu atau tidak 4 kumpulan makanan tersebut? kalau tidak tahu, jom kita berkenalan dengan 4 jenis makanan tersebut. 4 kumpulan makanan ini merupakan cara pemakanan yang sihat ibu hamil untuk elak penyakit merbahaya yang paling terbaik.

4 JENIS KUMPULAN MAKANAN YANG BERKHASIAT

1. BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN

Ketika hamil adalah amat penting untuk si ibu memakan sekurang-kurangnya 5 hidangan sehari jenis makanan ini. Ianya kaya dengan serat dan vitamin untuk keperluan badan dan untuk tingkatkan imun badan. Buah-buahan yang serat tinggi juga membantu ibu daripada mengalami masalah sembelit.

2. MAKANAN BERKANJI

Makanan ini diperlukan untuk tenaga dan sebagai contohnya adalah roti, nasi, kentang dan pasta. Namun adalah elok untuk mengamalkan daripada bijirin penuh untuk senang dihadam.

3. MAKANAN YANG MEWAH DENGAN PROTEIN

Protein amat penting untuk pembentukkan tisu dan sel. Oleh itu, ibu hamil disarankan untuk mengambil protein yang berkualiti. Hidangan ini antara contohnya adalah daging, ayam tanpa lemak, ikan, telur dan kekacang. Untuk lebih efektif, disarankan untuk mengambil protein yang senang untuk diurai oleh badan contohkan protein berasaskan soya yang berkualiti.

4. MAKANAN YANG BERASASKAN TENUSU

Kalsium merupakan asas penting untuk ibu hamil, untuk pembentukkan fetus dan tulang bayi dalam kandungan. Ibu hamil perlu mengambil kalsium secukupnya setiap hari. Seperti yang ibu semua tahu terdapat banyak kesan jika kekurangan kalsium ketika hamil ini.

MENSTABILKAN BERAT BADAN KETIKA HAMIL

Jenis dan kumpulan makanan ini perlu seimbang setiap hari bagi membolehkan ibu hamil mendapat nutrisi secukupnya setiap hari. Pertambahan berat badan ketika hamil memberi kesan buruk kepada ibu dan bayi antaranya adalah bayi besar dan memerlukan bersalin secara pembedahan. Oleh sebab itu ramai kalangan ibu hamil berdiet ketika hamil. Bahaya diet ketika hamil? Sebolehnya tahan dahulu nafsu anda untuk berdiet seperti orang yang tidak hamil kerana ianya akan merbahayakan bayi dalam kandungan anda kerana jika diet, anda akan kekurangan nutrisi dan membuatkan pertumbuhan bayi dalam kandungan terbantut. Untuk mengurangkan berat badan ketika hamil seeloknya mengamalkan pemakanan yang tergolong daripada 4 jenis tadi secara berjadual dan dengan kuantiti yang sepatutnya. 

Apa yang dimaksudkan kuantiti yang sepatutnya? Amalkan memakan hanya ketika lapar. Jika anda mengamalkan 4 jenis kumpulan makanan ini, berat anda ketika hamil tidak meningkat secara mendadak dan paling penting 4 jenis ini adalah nutrisi lengkap ketika hamil. ianya membantu menstabilkan berat badan ketika hamil. Bagi mereka yang risau nutrisi lengkap tidak cukup untuk badan dan bayi yang dikandung, terdapat vitamin tambahan yang boleh diamalkan oleh ibu hamil. Vitamin tambahan ini sememangnya penut zat dan nutrisi yang diperlukan ketika hamil.

VITAMIN LENGKAP UNTUK IBU HAMIL

1. VITA LEA

Vita-lea merupakan multivitamin yang mengandungi zat besi yang diperlukan oleh ibu hamil bagi memastikan HB dalam keadaan stabil dan baik. Dengan mengamalkan vita lea ini ianya mencegah ibu daripada anemia, pening dan darah rendah. Ia juga mengurangkan risiko bayi pra-matang.

2. B COMPLEX

B Complex ni penting untuk pembinaan tulang dan mengelakkan kecacatan pada janin dan mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi sebab B Complex ni ada Vitamin B dan asid folik. Mengandungi Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormone dan ianya sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan. Ibu hamil memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari

3. VITAMIN C

Salah satu kelebihan vitamin c ini adalah ianya melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat, selain itu, membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. Harus diingatkan gabungan b complex, zat besi dan vitamin c membantu meningkatkan hb ketika hamil. Vitamin C Shaklee ini tidak mempunyai pewarna malah tiada pengawet tambahan. Ianya adalah sustained release dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita. Dengan mengamalkan vitamin c setiap hari ianya meningkatkan sistem imun ibu mengandung mencegah selsema, demam dan lain-lain jangkitan.

4. OSTEMATRIX(KALSIUM)

Ostematrix mengandungi kalsium,magnesium dan Vitamin D. Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya Vitamin D pula untuk merangsang penyerapan kalsium. Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi. Selain itu, ianya tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu jenama lain. Kalsium ini penting untuk darah membeku dengan sempurna juga membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi. 

5. ESP (PROTEIN)

Awal kehamilan amat penting untuk mengambil protein yang secukupnya untuk memastikan rahim ibu dalam keadaan kuat dan baik bagi mengelak keguguran. Protein dalam ESP ini membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan juga untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Salain itu, keperluan protein apabila kandungan dah masuk trimester ke 3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus.

6. OMEGA GUARD

Omega amat penting untuk perkembangan otak bayi dan melancarkan aliran darah ibu ketika hamil bagi mengelak masalah darah tinggi. Kelebihan Omega Shaklee ialah ia diperbuat daripada ikan, bukannya hati ikan. Shaklee menggunakan teknologi terkini, iaitu Triple Molecular Distillation(Tapis 3 kali) untuk menyingkirkan pencemar yang berbahaya seperti merkuri dan lain-lain. Bagi minyak ikan jenama lain yang dihasilkan cod liver oil (hati ikan) ianya berisiko boleh jadi toksik jika berlebihan.


AMALKAN SUPPLEMENT SHAKLEE YANG SEMULA JADI UNTUK MEMBANTU FUNGSI BADAN MENDAPATKAN NUTRISI SECUKUPNYA DAN MEMBOLEHKAN ANDA MENIKMATI KEHIDUPAN YANG SIHAT DAN BAIK








"IKHTIAR SIHAT DENGAN KHAZANAH ALAM"


HUBUNGI SAYA UNTUK MAKLUMAT LANJUT SERTA KONSULTANSI PERCUMA


WHATSAPP : 0146403509
Liley Wane Bt Anuar 
Id Shaklee :1226806
FACEBOOK : Liley Wane
Kawasan COD : Putrajaya/Dengkil/Cyberjaya
Jalan Kebun Shah Alam

POSTAGE KE SELURUH MALAYSIA DENGAN KADAR YANG SPECIAL

KENAPA VITAMIN SHAKLEE?


Anda Juga Berminat :



You Might Also Like

0 comments

Daripada anda semua beli daripada dealer yang tidak tahu sah atau tidak ahli keshakleeannya, baik korang semua daftar terus jadi ahli shakl...